Rollespil i Skolen
Integration af det
faglige element
integration af det faglige element
I elevernes oplevelse af spillet skal det faglige være et middel til målet.
I lærernes planlægning skal spillets mål understøtte de faglige mål.
I læringsrollespillet optræder det faglige som middel og ikke som mål for eleverne. Ved at knytte an til fortællingen indgår det faglige i en naturlig kontekst, der giver det mening. Hvis eleverne er engageret i fortællingen, motiveres de til erhvervelse af de faglige færdigheder, der er nødvendige for at drive fortællingen fremad. Det er derfor vigtigt at lave en naturlig kobling mellem det faglige, det spil-dynamiske og fortællingen. Det kan for eksempel gøres ved:
● At en faglig opgave skal løses, for at gruppen kan komme videre med den stillede mission, nemlig at komme først rundt om jorden (fortællingen).
● Opgaven kunne være at skaffe sig et givent antal proviant-point (spilelementer) for at kunne overleve sejladsen til næste havn.
● Disse proviant-point kunne erhverves ved at indkøbe og forhandle prisen på proviant på engelsk, fordi man befinder sig i den engelske koloni Indien (integration af fagene engelsk, historie og geografi). Yderligere giver dette eksempel mulighed for at lære noget om sundhed (hvilke typer mad skal indkøbes for at sikre en sund og rask besætning), ligesom overvejelser og prioriteringer af pengene internt i gruppen på en naturlig måde giver anledning til udvikling af samarbejdsevner og basal økonomisk forståelse (der er begrænsede ressourcer til rådighed, hvordan prioriterer vi dem).
I lærernes planlægning skal spillets mål understøtte de faglige mål.
I læringsrollespillet optræder det faglige som middel og ikke som mål for eleverne. Ved at knytte an til fortællingen indgår det faglige i en naturlig kontekst, der giver det mening. Hvis eleverne er engageret i fortællingen, motiveres de til erhvervelse af de faglige færdigheder, der er nødvendige for at drive fortællingen fremad. Det er derfor vigtigt at lave en naturlig kobling mellem det faglige, det spil-dynamiske og fortællingen. Det kan for eksempel gøres ved:
● At en faglig opgave skal løses, for at gruppen kan komme videre med den stillede mission, nemlig at komme først rundt om jorden (fortællingen).
● Opgaven kunne være at skaffe sig et givent antal proviant-point (spilelementer) for at kunne overleve sejladsen til næste havn.
● Disse proviant-point kunne erhverves ved at indkøbe og forhandle prisen på proviant på engelsk, fordi man befinder sig i den engelske koloni Indien (integration af fagene engelsk, historie og geografi). Yderligere giver dette eksempel mulighed for at lære noget om sundhed (hvilke typer mad skal indkøbes for at sikre en sund og rask besætning), ligesom overvejelser og prioriteringer af pengene internt i gruppen på en naturlig måde giver anledning til udvikling af samarbejdsevner og basal økonomisk forståelse (der er begrænsede ressourcer til rådighed, hvordan prioriterer vi dem).
læringsforløb - kom godt i gang!
Disse læringsforløb kan du downloade og bruge i din undervisning.
Forløbet "Seriemorder"
Forløbet "Tortugas Hemmelighed"
Forløbet "Tidsrejsen"
Forløbet "Jorden Rundt på 80 Dage"
God fornøjelse!
Forløbet "Seriemorder"
Forløbet "Tortugas Hemmelighed"
Forløbet "Tidsrejsen"
Forløbet "Jorden Rundt på 80 Dage"
God fornøjelse!