Rollespil i Skolen
Udarbejdelse af den fortællemæssige ramme
Udarbejdelse af den fortællemæssige ramme
Den fortællende ramme giver en meningsfuld kontekst, hvori det faglige stof pludselig bliver et middel til at opnå de definerede mål i spillet. Gennem spilbaseret opgaveløsning, handler det om at komme videre i spillets fortællingen ved en fælles indsats i gruppen. Dette skaber motivation, engagement og meningsfuldt samarbejde mellem elever med forskellige forudsætninger.
Den fortællende ramme skal være inspirerende og noget, eleverne kan relatere til. Her defineres, hvad der foregår, hvornår det foregår, hvorfor det foregår, hvordan det foregår. Fortællingen rammesætter hele forløbet, hvis varighed og omfang kan tilpasses mulighed og behov lige fra at være en enkeltstående time eller dags forløb med en enkelt lærer til at inkludere alle klassens lærere, hele klassetrinnet, eller hele skolen.
For at understøtte lysten til deltagelse og engagement kan det være en stor hjælp at basere læringsrollespillet på noget, eleverne allerede kender og kan relatere til. Det er dog vigtigt, at der altid er plads til, at eleverne interagerer som medfortællere i udviklingen af forløbet. Til inspiration vil vi her præsentere tre velafprøvede tilgange, hvor der tages udgangspunkt i noget, eleverne allerede kender: nemlig kendte fortællinger, kendte spil og kendte genrer.
Den fortællende ramme skal være inspirerende og noget, eleverne kan relatere til. Her defineres, hvad der foregår, hvornår det foregår, hvorfor det foregår, hvordan det foregår. Fortællingen rammesætter hele forløbet, hvis varighed og omfang kan tilpasses mulighed og behov lige fra at være en enkeltstående time eller dags forløb med en enkelt lærer til at inkludere alle klassens lærere, hele klassetrinnet, eller hele skolen.
For at understøtte lysten til deltagelse og engagement kan det være en stor hjælp at basere læringsrollespillet på noget, eleverne allerede kender og kan relatere til. Det er dog vigtigt, at der altid er plads til, at eleverne interagerer som medfortællere i udviklingen af forløbet. Til inspiration vil vi her præsentere tre velafprøvede tilgange, hvor der tages udgangspunkt i noget, eleverne allerede kender: nemlig kendte fortællinger, kendte spil og kendte genrer.
den kendte fortælling
Inspirationen kommer fra en fortælling eller historie, eksempelvis hentet fra pensum i dansk, sprogfag eller historie. Din opgave som lærer er her at skabe en verden, der bevæger sig mellem det kendte og det ukendte. Eleverne skal kunne interagere med den kendte fortælling, der således skal rumme en vis åbenhed for handling og nogle mulige alternative slutninger.
det kendte spil
Inspirationskilden kan her være brætspil, computerspil, rollespil, kortspil eller figurspil, som eleverne allerede kender og måske spiller i deres fritid. Med denne tilgang får du spillets univers, dets historie og de spildynamiske elementer med regler, roller mål og systemer for fremdrift foræret. Dette kan du som lærer tage udgangspunkt i som en ramme for den faglige undervisning.
den kendte genre
Inspirationen er her en kendt genre som for eksempel krimi, fantasy eller eventyr, der åbner for allerede kendte verdener, stemninger og genrekonventioner, som eleverne kan udforske og lære i. Opgaven for dig som lærer vil være at knytte spilelementer og en fortælling til genren, som eleverne kan udfolde.
tips
TIP: En godt forberedt historiemæssig ramme er vigtig for elevernes engagement. Sæt tid af til planlægningsfasen.
TIP: Byg forløbet op omkring berettermodellen, så udviklingen i historien følger en spændingskurve.
TIP: Byg forløbet op omkring berettermodellen, så udviklingen i historien følger en spændingskurve.
konklusion fra forskningen
Nogle elever motiveres mest af det historiefortællingen, mens andre tiltrækkes af strategiske aspekter. I tilrettelæggelsen af undervisningen bør begge disse aspekter derfor medtænkes for at sikre, at læringsrollespillet understøtter elevernes indre motivation.
Læs mere om forskningen i projektet
Læs mere om forskningen i projektet
læringsforløb - kom godt i gang!
Disse læringsforløb kan du downloade og bruge i din undervisning.
Forløbet "Seriemorder"
Forløbet "Tortugas Hemmelighed"
Forløbet "Tidsrejsen"
Forløbet "Jorden Rundt på 80 Dage"
God fornøjelse!
Forløbet "Seriemorder"
Forløbet "Tortugas Hemmelighed"
Forløbet "Tidsrejsen"
Forløbet "Jorden Rundt på 80 Dage"
God fornøjelse!